SEO och marknadsföring online

november 6, 2019
by admin
  • Våning 18

I samarbete med vaning18.se

Digitaliseringen har förändrat samhället i grunden. Människor är ständigt uppkopplande via datorer, telefoner och surfplattor. Som företagare är det absolut nödvändigt att du anpassar din verksamhet och marknadsföring efter de nya digitala spelreglerna. Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO, och digital marknadsföring är otroligt viktigt för att kunder ska kunna hitta dina produkter eller tjänster online. Många företagare tycker att denna digitala omställning är krånglig att förstå sig på. Som tur är finns det många experter inom området som kan hjälpa dig och ditt företag. Den digitala webbyrån Våning 18 är specialiserade på att hjälpa företag att anpassa marknadsföringsstrategin till de digitala kanalerna. Här får du reda på mer om SEO och digitala marknadsföring samt varför du som företagare bör investera i det.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för engelskans Search Engine Optimization och brukar översättas till sökmotoroptimering. Det handlar om att optimera din hemsida för att den ska komma så högt upp som möjligt i sökmotorernas organiska resultat. En sökmotor indexerar webbsidor och presenterar de resultat som är mest relevanta för internetanvändaren. När du söker på exempelvis Google kommer det upp flera sidor med sökresultat. Genom att sökoptimera din hemsida kommer den att hamna högre upp. Om din hemsida rankas högt ökar trafiken till hemsidan vilket leder till ökad försäljning. Google är den sökmotor som har den absolut största marknadsandelen med över 50 miljoner dagliga sökningar i Sverige.

Vad är SME och digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är ett brett begrepp som innefattar all marknadsföring som sker i digitala kanaler och på digitala plattformar. Detta kan bland annat innefatta marknadsföring i sociala medier, via email eller med hjälp av influencers. En av de viktigaste digitala marknadsföringssätten är SEM som är en förkortning av engelskans Search Engine Marketing. Detta översätts ofta till sökmarknadsföring och används ofta när man pratar of sökordsannonsering på exempelvis Google.

Googles annonsnätverk skiljer sig från SEO eftersom det inte handlar om de organiska sökresultaten. Det ger dig möjlighet att ranka högt i sökresultatet i form av en annons, en så kallad ”ad”, och du betalar för detta. Google Ads är ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till rätt målgrupp förutsatt att kampanjen sker på rätt sätt. Det går att skräddarsy annonserna, men det krävs att den som sätter ihop kampanjen har bred kunskap om Googles annonsnätverk. Om annonserna är fel utformade är det risk att du kastar pengarna i sjön. Om de däremot är rätt utformade kan detta vara ett av de bästa och mest effektiva sätten att marknadsföra ditt företag.

Fördelar med SEO och SEM

Det finns många fördelar med att aktivt arbeta med SEO och SEM. Det är ett av de bästa sätten att nå ut till potentiella kunder eller konsumeter. I dagens samhälle söker de flesta på internet när de vill hitta en produkt eller tjänst. De flesta klickar på något av de resultat som visas högst upp. Väldigt få scrollar vidare flera sidor. Med andra ord vill du som företag var ett av resultaten som visas högst upp. Om ditt företag genererar intäkter via internet, exempelvis genom e-handel, är SEO och SEM extremt viktigt. De kan öka intäkterna genom att locka till sig fler konsumeter online och erbjuda det som de söker efter. Med andra ord finns ditt företag där för personer som redan bestämt sig för att köpa en vara eller tjänst. Chansen att sökningen ska konverteras till ett köp är således hög om du befinner dig högt upp i sökresultatet.

SEO och SEM är dock viktigt för alla företag oavsett affärsmodell. Många använder sökmotorerna i informationssyfte. Det är även viktigt för varumärkesbyggande. En annan stor fördel är att det är mätbart. Det går enkelt att se hemsidans utveckling i ett digitalt analysverktyg som exempelvis Google Analytics. Detta innebär exempelvis att du enkelt kan justera din annonskampanj och justera den för att uppnå önskat resultat, givet att du vet hur du ska göra detta.

Anlita en specialist

Sökmotorernas krav och algoritmer ändras hela tiden och ställer höga krav på sökmotoroptimeraren. SEO och SEM är områden som är mycket viktiga för företag för att synas och nå ut till potentiella kunder. Det är även viktigt att komma ihåg att SEO är ett nollsummespel där den bästa rankas högst. Att inte investera i SEO innebär dels att du går miste om potentiella kunder, men troligen kommer du även att tappa försäljning till den konkurrent som rankar bättre i sökmotorerna. När du investerar i SEO och rankar högre innebär det således att du petar ned dina konkurrenter. Ju tidigare du som företagare inser detta desto större konkurrensfördel har du.

SEO och SME är ett relativt unga områden som är i ständig förändring. Därför är det oftast bättre att överlåta optimeringsarbetet och annonskampanjerna till en specialist. Webbyrån Våning 18 är experter på SEO och digital marknadsföring och kan hjälpa dig att optimera din hemsida och utforma effektiva Google Ads. Med andra ord kan du fokusera på att driva företaget och överlåta denna krångliga digitala bit till en specialist.

Leave a Comment